Wat definieert een luxe-horloge? Dat is voor ieder mens verschillend. Er zijn natuurlijk merken die bekend staan als luxe merk, bijvoorbeeld Rolex, Omega of
Maurice Lacroix. Maar een horloge wordt vaak ook als luxe beschouwd door gebruik van bijzondere materialen zoals edelmetalen of edelstenen, bijvoorbeeld bij een merk als Cartier of
Swarovski.
Andere luxe horloges staan bekend om bijzondere functionaliteiten, zoals de pilotenhorloges van Breitling of de duikhorloges van Longines, Oris en
Edox. Ook veel klassieke horlogemerken met een lange geschiedenis worden gezien als luxe merken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan
Certina of
Tissot.
Een ander criterium voor luxe is de prijs. Wat luxe is voor de een, is betaalbaar voor een ander. Op onze sites hanteren wij € 1000 als de instapprijs voor luxe horloges. En tenslotte is exclusiviteit ook een vorm van luxe. Sommige merken worden over het algemeen niet beschouwd als luxe merk, wat niet wegneemt dat sommige bijzondere uitgaven van dat merk wel degelijk worden beschouwd als luxe horloge. Bijvoorbeeld de
G-Shock MT-G lijn of
Seiko Presage.